Wiedza o tym, jakie mamy zdolności, co umiemy, co potrafimy formuje się w dzieciństwie. To okres, w którym najistotniejszy wpływ na nią mają przede wszystkim rodzice, dziadkowie, jak również nauczyciele. Słowa i czyny tych osób są dla dziecka źródłem wiedzy o sobie. Nie może ono przed nimi bronić się, więc zapamiętuję je bez możliwości weryfikacji. I tak na przykład: jeśli mama mówi do dziecka „ nie nadajesz się do gry na pianinie”, to dla niego oznacza to „choć lubię grać, to powinienem zrezygnować, bo to na nic”. Takie i inne komunikaty kodują się w naszej podświadomości, zarówno te, które pamiętamy jak i te, których nie jesteśmy w stanie odtworzyć. Komunikaty te stają się źródłem wiedzy o sobie, którą jest bardzo trudno zmienić.
W budowaniu wiedzy o sobie nie jest też bez znaczenia etykietowanie, czyli przypisywanie pewnych cech dziecku. Np.: „Jesteś małym roztrzepańcem, jak tata, czy jesteś troskliwą wnusią”. Często stają się one oczekiwaniami wobec samego dziecka. Oczekiwania te będą wpływać na przebieg jego relacji z innymi i na zasadzie samospełniającej się przepowiedni kreować określone cechy charakteru.
Warto więc uczyć dziecko posługiwania się komunikatami, które będą je wzmacniać, a nie osłabiać. Osłabiają te, które niejako dają wpływ na moje życie innym. Wzmacniają te, które oznaczają: biorę odpowiedzialność za moje życie.
Oduczaj (słowa, które osłabiają) |
|
Popieraj (słowa, które wzmacniają) |
· muszę · powinienem · zrobiłbym to, gdyby · gdybym tylko · nic na to nie poradzę · chciałbym, ale… · nie mogę · niemożliwe · zawsze · nigdy · przykro mi, że… · nie dam rady; to nie dla mnie |
|
· chcę · wybieram · wolę · decyduję · mam zamiar · zależy mi · postanawiam, że · ważne dla mnie jest… · przemyślę to i zastanowię się , co zrobię · w tej sytuacji · zdecydowałem, że |
Bibliografia: A. Pączkowska, Kształtuj poczucie wartości, [w] Poradnik psychologiczny polityki. Tom 2.
Zdrowych i pełnych radości wakacji! - życzy pedagog szkolny - Alicja Smoczeńska